9. SonuçBilişsel modellerin bireysel olsa da, bütünüyle özneye ait, öznel bilgi yapıları olmadığı, içinde bulunulan herhangi bir kültürün ya da dilin üyelerince uzlaşımsal paylaşıldığı ve bu nedenle de kültürel modeller olarak da göründükleri bilinmektedir. Bir kitabın bir sayfasındaki bir resmin konumunun, bir şarkıcının sesinin tınısının, uzaktan görülse de bir kelebeğin kanatlarının duyarlılığı, rengi, kanat çırpışının, görünüşte ilgisiz yönleriyle bile ayrıntılanması, anlamsal belleğimizin kavramsal sisteminde temsil edilmelerine veri sağlar. Bu temsillerin, belleğin ulamlayan yapısındaki bir tür çözümlemeli modellemeyle örneklendirilmesi, kültürel modellerin yanında, bilişsel ve çevremizi kuşatan dünya deneyimlerine de dayanmaktadır. Dilsel yetkinliğin doğasına da vurgu yapan bilişsel dilbilim, dilbilimsel yapı ve kullanımın bilişsel unsurlarını açıklamaktadır. İnsan yeteneği olarak ortaya çıkan dilsel yetkinlik yaklaşık altı milyon yıllık dünya serüveninde algı, dikkat ve bellek olarak evrilmiştir. Dilsel yetkinlik, bellekteki bir pencere olarak, çevremizi kuşatan uzak ya da yakın dünyaların girdisini çözümlerken, bir yandan da bu çözümlemelerin nasıl yapıldığına ilişkin bilgiler vermektedir.
Düşüncelerin bileşkenleri olarak ele aldığımız kavramları, bir tür kodlama dizgesiyle ulamlaştırırız. Belleğin temel işlevlerinden biri olan ulamlaştırmayı, dilsel yetkinliğimizle, yani dille gerçekleştiririz. Daha doğrusu ulamlaştırmada dilin önceliği bulunmaktadır. Ulamlaştırmayla depolanan bilgi, yine dil aracılığıyla, bu kez dilsel dizgelerle kodlanarak işlemlenir, çözümlenir ya da geri çağrılır. Bu işlemleme, çözümleme ve geri çağırmada herhangi bir kişi ya da toplum için daha tipik ulamların bulunması, içinde bulunulan herhangi bir kültürün ya da dilin üyelerince uzlaşımsal paylaşımından kaynaklanmaktadır. Ulamlaştırmada ortaya çıkan öntürsel etki de, dilin bilişe ilişkinliğini kanıtlar niteliktedir.
Araştırma kapsamında, anlamsal ulamların belli öntürler çevresinde konumlanıp konumlanmadığıyla ilgili sormacada, bilgi vericilere, üst düzey dört somut, üst düzey altı soyut, toplam on anlamsal ulamlı sormaca uygulanmış, her ulama beş öğe yazmaları istenmiştir. Araştırmanın ana amacını kapsayan, değişik coğrafya ve kültürlerde yaşayan farklı anadillilerin, algısal ve anlamsal ulamlarının belirli öntürler çevresinde konumlandığı görülmüştür. Bilgi vericilerin anlamsal somut/soyut ulamlarda tipik ya da öznitelikli öntürlerde odaklandıkları söylenebilir. Bu odaklanma, somut ulamlarda %50 yani yarı yarıya gerçekleşirken, soyut ulamlarda %66 olarak izlenmiştir.
Bir kültürün üyeleri tarafından paylaşılan, bu nedenle bütünüyle öznel olmayan bireysel bilişsel modellerin, çerçevelerin, çevremizdeki dünya deneyimlerimize dayalı kavramsal metoforlar ürettiğini dikkate aldığımızda, soyut yapılanmaların daha geniş bir alana haritalandığını, bu nedenle de sözcüksel öğe sayısının nicel olarak daha kalabalıklaşmasına kaynak oluşturduğudur. Bu durumun olumsuz sonucu olarak, kavramsal soyut ulam içi öğeleri, öznitelikli öntürler çevresinde güçlükle yapılanmıştır. Anlamsal somut ulamlarda ise tersine bir durum ortaya çıkmıştır. Anlamsal somut ulam içi öğe çeşitliliği kısıtlıdır. Bu kısıtlılığa bağlı olarak, ulam içi öğeler öznitelikli öntürler çevresinde daha kolay odaklanmışlardır.
Kuşkusuz, genellemelere ulaşılmadan önce, ayrı örneklemlerle daha çok çalışılma, araştırma gerekmektedir.
Sonuç olarak farklı coğrafyalarda yaşayan farklı kültür ve anadillerden gelen anadillilerin, anlamsal somut/soyut ulamları seçerken, kendi kültürlerini dışlamadan, evrensel uzlaşım sergileyebildikleri ortaya çıkmıştır.
KaynakçaAberra, D., (2006), Prototype Theory in Cognitive Linguistics, Academia.edu.
https://www.academia.edu/520950/Prototype_Theory_in_Cognitive_Linguistics_Draft_2008_Aksan, D., (2015), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK, 1. Cilt: 1977-79-87-90; 2. Cilt: 1980-89-90; 3. Cilt: 1982-90; 3 Cilt Birlikte: 1995-98-03-07-09, Ankara.
Aksan, D., (2016), Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçe’nin Anlambilimi, Bilgi Yay. Ankara.
Baddaley, A., (2007), Working Memory, Thought, and Action.
https://www.researchgate.net/publication/285928471_Working_Memory_Thought_and_Action Barash, J. A., (2007), “Belleğin Kaynakları”, Bellek: Öncesiz ve Sonrasız, Cogito, Yapı Kredi Yay., Bahar, Sayı: 50, İstanbul.
Barut, E., Odacıoğlu, C. M., (Mart 2018), “Anlambilim Teorilerindeki Temel ve Yan Anlam Kavramları ve Anlambilim-Çeviribilim İlişkisi”, Tarih Okulu Dergisi (TOD), Yıl 11, Sayı XXXIII.
http://www.johschool.com/Makaleler/1630997069_37.%20C.%20Odac%C4%B1o%C4%9Flu%20-%20Anlambilim%20Teorileri,%20927-943..pdfBaşkan, Ö., (2003), “Dil İçi Dünya Görüşü, Dilbilim”, Lengüistik Metodu, 1. Basım Çağlayan Yay. 1967, 2. Basım Marmara Üniversitesi Vakfı Yay., 1996, 3. Basım Multilingual Yay., İstanbul.
Bozşahin, C., Zeyrek, D., (2000), Dilbilgisi, Bilişim ve Bilişsel Bilim, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
http://user.ceng.metu.edu.tr/~bozsahin/dbbb.pdfBozkurt, B. Ü., Uzun, G. L., (2017), “Kavramlaştırma Üzerine Veritabanlı Bir Araştırma”, Mersin Üniversitesi Dil ve Edebiyat Dergisi, MEUDED, 14 (1), 87-127.
Chomsky, N., (2001), Dil ve Zihin, Ayraç Yay., Ankara.
Cüceloğlu, D., (2009), İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Damasio, A., (2006), Descartes’ın Yanılgısı, Varlık Yay., İstanbul.
Ergenç, İ., (2001), Bilim Dili ve Anadili: Bilim ve Ütopya, Sayı: 80, Ankara.
Ergenç, İ., (2008), “Dilin Beyindeki Gerçekleşimi ve Konuşma Eylemi”, Kognitif Neurobilimler (Haz. Sibel Karakaş), Nobel Tıp Kitabevi, Ankara.
Gökmen, S. G., (2004), “2;5-4;0 yaş aralığındaki çocukların kavram alanları açısından sözcüksel edinim düzeyleri”, Dilbilim İncelemeleri (Yay. İ. Ergenç vd.), Doğan Yay.,154-173, Ankara.
Gökmen, S. G., (2013), “Kavramsal Ulamlama ve Öntürler”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53, 2, 165-179, Ankara.
Kadıhasanoğlu, D., (2012), “Zihnin Sınırları”, Pivolka, Sayı: 23, Yıl: 7.
Kıran, A. E., (2013), “Dilbilim Anlambilim Edimbilim”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/6 Spring 2014, p. 719-729, Ankara-Turkey.
https://www.academia.edu/22374444/D%C4%B0LB%C4%B0L%C4%B0M_ANLAMB%C4%B0L%C4%B0M_VE_ED%C4%B0MB%C4%B0L%C4%B0MLi, C.-Y., (2014), Türkçe ve Tayvan Çincesinde Öntipler Üzerine Bir Karşılaştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/1980/20688.pdfLöbner, S., (April 2012), “Polarity in Natural Language”: Predication, Quantification and Negation in Particular and Characterizing Sentences, Linguistics and Philosophy, 23 (3):213-308.
https://www.researchgate.net/publication/226642914_Polarity_in_Natural_Language_Predication_Quantification_and_Negation_in_Particular_and_Characterizing_SentencesLöbner, S., (2013), Understanding Semantics, Second Edition (Understanding Language) (2 ed.). Routledge.
https://www.researchgate.net/publication/289080976_Understanding_semantics_second_editionMedin, D. L., (1989), “Concepts and Conceptual Structure”, December 1989, American Psychologist Copyright 1989 by the American Psychological Association, Inc. 0003-066X/89/$00.75 Vol. 44, No. 12, 1469-1481.
https://psycnet.apa.org/record/1990-09021-001Mitzen, S., (1999), Aklın Tarihöncesi, Dost Yay., Ankara.
Nisbett, R. E., (2013), Düşüncenin Coğrafyası, Varlık Yay., İstanbul, Eylül.
Önal, Ö., (2011), Öntür Kuramı Çerçevesinde Türkçe’de Anlamsal Ulamların İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/123456789/30079/Tez_YLisans_OzayOnal.pdf?sequence=1&isAllowed=yPark, D. C., Yoon, C. ve diğ., (2004), “Category norms as a function of culture and age”, Comparisons of item responses to 105 categories by American and Chinese adults, Psychology and Aging, 19 (3), 379-393. Retrieved from
http://www.brandeis.edu/gutchess/publications/category_norms_as_a_func.pdf Pearson, K. A., (2007), “Virtüelin Gerçekliği: Bergson ve Deleuze”, Bellek: Öncesiz ve Sonrasız, Cogito, Yapı Kredi Yay., Bahar, Sayı: 50, İstanbul.
Rosch, E. ve Mervis, C. B., (1975), “Family Resemblance: Studies in the internal Structure of Categories”: Readings in Language and Mind (haz. Heimir Geirsson, Michael Losonsky), Blackwell Publishers, 1996. 442-460.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0010028575900249Sağlam, N., (Güz 2002), “Wittgenstein: Dildeki Çözülmenin Sağaltıcı Etkileri”, Wittgenstein: Sessizliğin Grameri, Cogito, Yapı Kredi Yay., Sayı: 33, İstanbul.
Schmid, H. J., (2012), Lexicology, Theories and Methods in Linguistics
Herausgeber: Bernd Kortmann.
https://www.academia.edu/8953897/Lexicology Schmid, H.-J. ve Ungerer, F., (2010), “Cognitive Linguistics”, The Routledge Handbook of Applied Linguistics, Publisher: Routledge, Editors: James Simpson, pp.611-624.
https://www.researchgate.net/publication/316702247_Cognitive_LinguisticsSeferoğlu, G., (1999), “Prorotip Kuramı Çerçevesinde Bir Araştırma”: Dilbilim Araştırmaları (yay. haz. Doğan Aksan), Simurg Yay., İstanbul.
Senemoğlu, N., (2005), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim-Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitapevi, Ankara.
Taylor, J. R., (2002), Cognitive Grammar [120 (9)], Oxford, Oxford University Press. J. Child Lang. 31 (2004), 421–429. f Cambridge University Press Printed in the United Kingdom, 2004.
https://www.researchgate.net/publication/247377658_J_R_TAYLOR_Cognitive_grammarTaylor, J. R., (2008), “Prototypes in Cognitive Linguistics”, Cognitive Linguistics and Second Language Acquisition, Ed: Peter Robinson ve Nick Ellis. Routledge, New York.
https://www.academia.edu/1855217/Prototypes_in_Cognitive_LinguisticsUngerer, F. ve Schmid, H. J., (2006), An Introduction to Cognitive Linguistics. Second Edition. Pearson Longman.
https://www.researchgate.net/publication/316702247_Cognitive_LinguisticsUngerer, F., Schmid, H.-J., ve Kucera, H., (2013), An Introduction to Cognitive Linguistics. (Second Edition ed.). London: Routledge.
Uysal, H., (2015), “Çocuk Dilinde Deyimlerin Anlamlandırılması ve Öntürlük Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, DTCF Dergisi, 56. 1, Ankara.
https://www.academia.edu/15686239/%C3%87ocuk_dilinde_deyimlerin_anlamland%C4%B1r%C4%B1lmas%C4%B1_ve_%C3%B6nt%C3%BCrl%C3%BCk_etkisiVardar, B., (1998), Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual Yay., İstanbul.
Zeyrek, D., (1998), “Bilişsel Dilbilim, Dil Ulamları ve Türkçe Eylemlerin Kavramsal Yapısı ile İlgili Gözlemler”, Doğan Aksan Armağanı (Haz. Kamile İmer-Leyla Subaşı), Ankara Üniversitesi Dil ve Coğrafya Fakültesi, Yayın no: 336, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 207-221.
https://www.researchgate.net/publication/238105384_Bilisel_Dilbilim_Dil_Ulamlari_ve_Tiirkge_Eylemlerin_Kavramsal_Yapisi_ile_llgili_Gozlemler