Gönderen Konu: Aristoteles fizik kitabı 1. bölümde Arkhe problemi üzerine(ilk ilkeler) soru  (Okunma sayısı 126 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

fizikci88

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
Merhabalar,ben mühendis ve aynı zamanda bilim tarihi araştırmacısıyım, aristotelesin doğa üzerine(fizik) adlı eserinde 1. bölüm üzerine uzun süredir düşünüyorum, 1. bölümde ilk felsefecilerin arkhe problemi üzerine tespitler ve eleştiriler yapıyor.[2.184b-15] devamında parmenides ve melissos'un ilkeler bir ve devinimsizdir savı üzerine konuşuyor.[2.184b-20] devamında Anoksagoras ve empodeklesin savları hakkında konuşuyor. [4.187a] Daha sonrasında tüm doğa felsefecilerinin karşıtları ilke yaptığını ifade ediyor ve anlatımına devam ediyor sonucunda 2 den çok 3 ten az ilke olması gerektiğini bir noktada 2 bir noktada 3 ilke olması gerektiğini ifade ediyor. [7.190a-30] bu ilkeler nedir ? yani ilkeleri kendisinden önceki felsefeciler gibi neden somut maddelere(su, ateş vs.) dayandırmıyor, ayrıca karşıtların ilke olduğu düşüncesini açıklar mısınız ? Aristoteles bazı durumlarda 2 bazı durumlar 3 olduğunu iddia ettiği ilkeler maddeyi oluşturan değişimin altında yatan ilk ilkeler mi(yani örneğin Anaksimenesin dediği gibi hava gibi bütün maddeleri oluşturan ve maddelerin ilk ilkesi olan(arkhesi) bir şey mi) yoksa bütün maddelerin temel yapı taşları mı ? 

samsa

  • Sr. Member
  • ****
  • İleti: 336
aristoteles için "varlık" cins değildir. varlık, heidegger gibi söylersek "var olmaklık"tır. türkçe dilbigisindeki "idir" ek fiili ile düşünebiliriz. (imek de derler. "ne idüğü belirsiz" ifadesinde de karşımıza çıkar. "imek" fiili "olmak" demek burada. ingilizcedeki "is/are" gibi...) bunun için aristoteles arkeyi diğer doğa filozofları gibi hava,su,ateş vs. şeklinde düşünmez. çünkü onların  arkeyi cins olarak ele aldıklarını ileri sürer.  kendi felsefesini böylece "varlığı tümel olarak ele alacak şekilde" kurar, oysa doğa filozofları arkeyi sadece doğa felsefesi bakımından yani felsefenin bir bölümünün cinsil bilgisi ile düşünmüşlerdir. onun için aristonun temel ilkesi çelişmezlik/özdeşliktir. (bu minvalde aristo arkeyi 3 grupta inceliyor : aksiyomlar, tanımlar, hipotezler.) çelişmezlik de zaten yukarıda sözünü ettiğim türkçe dilbilgisinin "idir" ek fiili ile bağlantılı olarak tahayyül edilebilir. (a=a idir)
« Son Düzenleme: Ekim 08, 2020, 01:03:54 ÖS Gönderen: samsa »

samsa

  • Sr. Member
  • ****
  • İleti: 336
bağlantılı olarak şu başlığa bakabilirsiniz :
http://www.forumfelsefe.org/index.php/topic,275.0.html

konuyla ilgili bir makale:
http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/47997.pdf

« Son Düzenleme: Ekim 08, 2020, 01:00:49 ÖS Gönderen: samsa »

oe_

  • Sr. Member
  • ****
  • İleti: 282
Ynt: Aristoteles fizik kitabı 1. bölümde Arkhe problemi üzerine soru
« Yanıtla #3 : Ekim 09, 2020, 02:51:08 ÖS »
Aristo ne düşünmüştür bilmiyorum ama 2 ve 3 ilke denince benim aklıma

2 için yin ve yang
3 için yin, yang ve tai chi (ikisinin birleşik dengeli hali).

Pasif, aktif ve denge, diye de düşünülebilir.

Tek bir ilke (veya kuvvet) kendi içinde dengelenemez, çünkü karşıt kuvveti yoktur.

fizikci88

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
aristoteles için "varlık" cins değildir. varlık, heidegger gibi söylersek "var olmaklık"tır. türkçe dilbigisindeki "idir" ek fiili ile düşünebiliriz. (imek de derler. "ne idüğü belirsiz" ifadesinde de karşımıza çıkar. "imek" fiili "olmak" demek burada. ingilizcedeki "is/are" gibi...) bunun için aristoteles arkeyi diğer doğa filozofları gibi hava,su,ateş vs. şeklinde düşünmez. çünkü onların  arkeyi cins olarak ele aldıklarını ileri sürer.  kendi felsefesini böylece "varlığı tümel olarak ele alacak şekilde" kurar, oysa doğa filozofları arkeyi sadece doğa felsefesi bakımından yani felsefenin bir bölümünün cinsil bilgisi ile düşünmüşlerdir. onun için aristonun temel ilkesi çelişmezlik/özdeşliktir. (bu minvalde aristo arkeyi 3 grupta inceliyor : aksiyomlar, tanımlar, hipotezler.) çelişmezlik de zaten yukarıda sözünü ettiğim türkçe dilbilgisinin "idir" ek fiili ile bağlantılı olarak tahayyül edilebilir. (a=a idir)

merhaba, benim sormak istediğim aslında misalen bu karşıtların ilke olması kısmında anlattıkları, devamında karşıtların ilke olmasıyla ilgili söylediklerine bağlı olarak kendi görüşlerini anlatması ilkenin ''2 den cok 3 tende fazla olmamalı görüşü'' yani buradaki ilkeler neler ?, attığınız linkleri daha önceden okudum, özelikle bir yere kadar anlıyorumzaten aristoteles fizik kitabının başlangıcında felsefecilerin arkhe problemine değiniyor, devamında kendi savlarını anlatıyor.

samsa

  • Sr. Member
  • ****
  • İleti: 336
Yukarıda yazdığım  kısım aslında aristocu temel, yani “ilk felsefe.” Aristocu fizik de bunun üzerine bina ediliyor. Diğer doğa filozofları arke olarak  ateş,toprak,hava,su gibi elemenleri öne sürüyorlar.aristo ise bunların arke olamayacağını söyler çünkü ona göre arke ontolojik olarak bir cins, tür ya da ilenek değildir. Zaten bunun için de kendinden önceki filozofların arkelerini kendi teleolojik felsefesine madde ve form ile birlikte eklemliyor, onları kendi sistemi içinde “düzeltiyor” : Proto hyle (ilksel madde, formdan arınmış saf madde) çeşitli form formlarda (sıcak/soğuk, kuru/ıslak) 4 temel elementi oluşturuyor :

Hyle Sıcak ve ıslak ise  hava
Hyle Sıcak ve kuru ise ateş
Hyle Kuru ve soğuk ise toprak 
Hyle Soğuk ve ıslak ise su’dur.

Proto hyle mümkün olan tüm formları alma potansiyeline sahiptir ancak o doğada yoktur yine de  aristo için  ontolojik bir “zarurettir.” doğada yoktur diyoruz çünkü doğa devinim halinde, yani bu bağlamda doğa “forma sahip madde” demek zaten. Devinimi teleolojik olarak kuran da saf formdur;  yani devinim/oluş, maddenin saf forma teleolojik bağlanımı ile ortaya çıkıyor, maddenin “saf forma” öykünmesi yani devinim.

Belki Oe’nin yazdığına dair kaba ve el yordamıyla  bir  batı/doğu  bir tercümesi deneyebilirim :  Aktif, formdur(formun maddeyi hareket ettirebilme kuvveti/ “aristocu  aktüel”); pasif, maddedir(hyle ‘nin  mümkün tüm formları alabilmesi, “aristocu potansiyel”),  denge saf form/tanrı, devinimsizlikdir, yani  teleolojinin hedefidir.

Doğulu/batılı tüm dizge temel olarak "özdeşlik" fikri ve "çelişmezlik" üzerine oturuyor gibi...

« Son Düzenleme: Ekim 10, 2020, 03:46:14 ÖS Gönderen: samsa »